torsdag 7 juni 2012

Nyttan av Money Management och kortsiktig strategi

I dessa tider ser man tydligt nyttan av att skydda sitt kapital eller nyttan av Money Management. Jag skulle ha satt en stop loss på 5-10 % under mina köpkurser, har sagt det förut och kommer med all säkerhet säga det igen...

Både Skanska och Boliden har sjunkit kraftigt senaste månaden och jag har inte hunnit ur där då jag varit bortrest samt inte satt någon automatisk stop loss. Det är vid såna här tillfällen jag börjar tänka att "om jag ändå hade sålt på toppen" eller "om jag hade nyttjat stop loss", då hade jag haft ca 80 000 SEK kvar! Väldigt mycket pengar som jag hade kunnat lagt på huset, köpt en fin klocka, uppgraderat min hemmabio-anläggning, ett par utlandsresor etc etc... Men så är det när man spelar det här spelet och det är det som gör det så spännande och lärorikt. Nästa gång kanske det går upp lika mycket, eller mer...


Samtidigt så anser jag dessa bolag och hela börsen vara relativt billig. MA200 är positivt vilket är ett tecken på att den långsiktiga trenden är under uppåt. Den medellånga trenden, MA50, är däremot brant negativ och kommer sannolikt att bryta MA200 inom den närmsta tiden. Så vad är min strategi framöver?


  • Jag kommer ligga kvar i mina innehav tillsvidare
  • Jag misstänker att OMXS30 kommer att testa motståndet vid 1000. 
    • Om motståndet håller och MA50 bryter MA200 uppifrån kommer jag börja sälja av Boliden och Skanska.
    • Om motståndet bryts ligger jag kvar i nuvarande positioner. Långsiktigt så känns det dock som att det finns intressantare alternativ att placera i än Boliden och Skanska.




/Plutusson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar