torsdag 8 november 2012

Försäljning av SEB och TA analys av OMXS30

Idag löste min stop loss i SEB ut så hela innehavet på 4000 aktier såldes för 53,90 kr/st, detta innebär en vinst på ca 8% eller ca 16 000 SEK.

Jag sitter nu och allvarligt funderar på att sälja av hela min aktiedepå under morgondagen för att ligga likvid ett tag, magkänslan säger att risken för nedgång är större än chansen till uppgång under resten av året. Misstänker att jag inte är ensam med att ha dessa funderingar.

Hittills i år har jag haft en totalavkastning på cirka 14% och det är jag nöjd med. Jag ser inte mig själv som en Trader men jag har heller inga problem att sälja av mina innehav om jag tror att jag kommer kunna köpa tillbaka till en lägre värdering inom en rimlig tidsperiod. Ett annat alternativ är att sitta lugnt i båten tills att de andra innehaven eventuellt når sina respektive stop loss-nivåer.


OMXS30 har fortfarande ett positivt MA200, dock har det planat ut ordentligt senaste veckan. Två andra faktorer som jag väger in är att toppen i mitten på september är lägre än föregående topp i mitten av mars. Dessutom så har stödet i den stigande trendkanalen brutits. Om det horisontella stödet vid 1050 skulle brytas tror jag vi kommer få en längre negativ trend, om detta inträffar kommer även MA200 att bli negativ vilket är en kraftig säljsignal i min modell.

 
 
Dow Jones är i skrivande stund ner 0,5%, det kommer att bli en intressant och spännande avslutning på denna börsvecka.
 
Hur skulle ni göra eller hur går era tankar? Vara nöjd med 14% och gå likvid, försöka krama ur ytterligare några procent eller helt lugnt ligga kvar i samtliga innehav med is i magen som en sann värdeinvesterare?
 
En helt annan personlig iakttagelse är att det är väldigt bra att skriva ned sina tankar kring börsläget och hur man tänker och resonerar. Det är väldigt lätt att vara efterklok på börsen men nu, i och med denna blogg, så kommer jag kunna gå tillbaka vid ett senare tillfälle och läsa hur jag resonerat.

 
/Plutusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar