måndag 19 december 2016

Köpvärda bolag: Betsson?

Eftersom jag inte är fullinvesterad ännu så satt jag i helgen och tittade på köpvärda bolag. Inte enkelt att hitta bra och billiga bolag i Sverige idag, speciellt inte bland de större bolagen.


Jag gjorde en screening mha Hitta Kursvinnare och fick fram följande lista:

Kriterierna är: P/e mindre än 20, Direktavkastning på minst 4%, Vinst- och Försäljnings-tillväxt på minst 10% per år i snitt de senaste fem året.

Jag äger både HomeMaid och Betsson idag, varav det sistnämnda har utvecklats sämst än så länge. Köpte Betsson i mitten på september och ligger idag ca 3% plus, så har inte hängt med börsuppgången.

Men när jag tittar på Betssons siffror så förstår jag varför jag köpte det och jag är nu sugen på att öka innehavet. Det är inte lätt att hitta andra bolag till denna värdering som samtidigt är så pass stabilt och växer så lönsamt och fort. Vi pratar P/e tal runt 16, jämför det med andra stabila bolag på Large Cap, då vi måste upp till P/e 25-30 för att hitta bolag som endast växer kanske hälften eller i en tredjedels-fart. Dessutom verkar Betsson på en marknad som växer relativt snabbt fortfarande (+10%?).

Som ni kan se i bilden så är Betsson det enda Large Cap-bolag som kvalar in med de kriterier jag satt upp i filtren.

Riskerna då? Jo jag vet att det är en svensk spelutredning som ska presenteras i slutet av mars nästa år. Man vill reglera spelmarknaden och införa ett licenssystem och en skatt. Som jag förstått det så kan denna skatt uppgå mot 20% (vilket verkar vara praxis i andra länder som redan infört detta).
Detta kommer så klart att leda till att vinstmarginalen kommer pressas, men även om man skulle plocka bort 20% från den uthålliga vinstmarginalen så tycker jag att Betsson är köpvärt idag om man jämför med andra placeringsalternativ.

Eller är det något annat jag missat som alla andra ser?

/Plutusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar