torsdag 11 april 2013

Är glaset halvfullt eller halvtomt?


Ikväll nådde S&P 500 och Dow Jones de högsta noteringarna någonsin. Frågan jag ställer mig är om detta är goda eller dåliga nyheter?
Ska man välja att se alla välmående företag och den låga räntan, eller ska man få höjdskräck av den höga fallhöjden?

Jag är i stort sett fullinvesterad och min strategi är att fortsätta vara det tills MA50 bryter MA200 ovanifrån, eller tills någon av mina innehav går ner så pass att en stop loss löser ut. Vissa ser hellre till P/E-talen och tar beslutet att nu är det mesta för dyrt så jag ligger kvar tills mer attraktiva nivåer uppstår. Det är här jag har svårt att förstå de flesta som endast väljer att enbart se till FA-analys och heller tenderar att ligga kvar i sina innehav i en nedgångs-period och vänta ut tills P:et i täljaren har blivit så pass lågt så att kvoten av P/E är lägre än t.ex. 12 än vad de nu må vara. Jag tittar också mycket på ett företags P/E-värde i förhållande till historisk stabil vinsttillväxt etc men jag blandar även in TA i mina analyser för att se hur den stora massan rör sig. Om jag tror mig se en stark negativ trend har jag inga problem med att sälja av mina innehav och ligga likvid tills mer attraktiva köpkurser uppstår. Kalla mig cynisk men jag ser inget nobelt i att följa ett stort globalt företag i upp- som ner-gång eller att detta ska ge mig någon slags rätt att kalla mig investerare. I slutändan är det mina surt förvärvade pengar det handlar om och mitt mål med min portfölj är att förränta kapitalet så mycket det bara går till en så låg risk som möjligt.
De flesta är ense om att det långsiktigt inte går att förutse börsens framtida rörelser eller mönster. Jag är inte heller helt säker på detta, samtidigt med min nu relativt stora portfölj ifrågasätter jag min nuvarande strategi mer och mer. Kanske det vore säkrare att hitta säkra och vinstgivande företag och bara köpa när de är lågt värderade? Men är det inte väldigt likt min TA-strategi efter en kraftig nedgång? Priset är viktigt både för de som analyserar FA och de som tittar på  TA. Att jag försöker hitta bra företag med FA och tajma mina köp- och sälj-nivåer med TA bör inte utesluta varandra, det jag främst vill undvika är att inte ligga fullt investerad i de större nedgångar vi får se med mer eller mindre jämnare mellanrum. Hittills har det fungerar relativt bra men jag är inte alls säker på framtiden. Hur tänker ni kring detta?

/Plutusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar