torsdag 18 juli 2013

Funderingar...

Är i valet och kvalet hur jag ska göra med mina bankaktier, det känns som att den största vinsttillväxten-fasen nu har passerat och att banksektorn kommer gå in i en mer "mognadsperiod". Jag är tungt positionerad i Swedbank och Handelsbanken så vad jag funderar på är att minska dessa innehav till förmån för andra placeringar. Samtidigt så går bankerna bra i Sverige, de tjänar bra med pengar, det är en oligopolmarknad, de är relativt lätt för dem att flytta över kostnader till kunderna och om det skulle gå åt skogen så kommer pappa Staten att gå in och hjälpa. Swedbank har idag en direktavkastning på över sex procent vilket är väldigt bra.

Vilka aktier skulle jag gå in i om jag skulle sälja av lite bank-papper? De jag är sugna på är Swedish Match, Betsson och kanske lite Boliden.

Ytterligare en aspekt att bli orolig för är det mönster som OMXS30 uppvisar; har vi inte tendensen till en huvud-skuldra-formation sedan mars? I så fall så vore det läge att sälja av allt nu och invänta nedgångsfasen mot kanske 1100 innan det kanske kan vara läge att gå in igen. Om inte MA50 brutit MA200 och vi står inför en mer långsiktig nedgångsperiod?

Många tankar och funderingar just nu, jag förstår om detta inlägg känns förvirrande för er läsare men ser mer denna text som en privat fundering/dagboksanteckning som jag ville skriva ner.

/Plutusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar