tisdag 31 december 2013

Månadsrapport för december och årsbokslut

Här kommer årets sista månadsrapport. Årets resultat slutar på +228 436 kr (+22%) vilket summerar upp till 1 250 305 kr. 228 000 / 12 = blir 19 000 kr i månaden vilket inte är fy skam som passiv inkomst.

Ändå har jag detta år presterat sämre än index, tror det är andra gången för mig sedan starten år 2003. Främsta orsaken till detta är att jag legat på en stor kassa under en stor del av året.




Jag har i alla fall klarat av mitt mål på minst 12% avkastning. Min totala snittavkastning ligger nu sedan starten år 2003 på 30% (exklusive in/ut-tag av kontanter).



Tre lärdommar under året
  • Inte försöka förutspå konjunkturen eller börsen
  • Lägga mindre tid och vikt vid makrodata och prognoser om framtiden
  • Lita på min strategi. Exempel: inte sälja av eller ligga till hälften investerad som jag gjort andra hälften under detta året pga jag tror att börsen inte skall stiga mer.

Tre saker som jag gjort bra under året
  • Lärt mig mycket om fundamental aktieanalys under det gångna året och har lärt mig att se samband mellan nyckeltal och fått en förståelse för vad ett nyckeltal säger.
  • Undvikit större förluster och sålt bolag som inte presterat som jag velat, tex Volvo och Lundin Petroleum.
  • Läst mycket om värdeinvestering och tror jag förstår skillnaden mellan pris och värde, samt vad värde består utav. Har tagit mig igenom några klassiker som The intelligent investor, The snowball och A random walk down wallstreet.



Funderar på att gå in med resterande kassa nu när det blir nytt år och räkneverket sätts till noll igen, vet att det är fel att tänka så men jag kan inte låta bli. Men med dessa nya innehav blir det nog att ha en mental stop loss kring inköpskursen ifall börsen skulle få för sig att börja vandra neråt. De bolag som jag tycker har en rimlig värdering idagsläget är Betsson, McDonalds och Swedish Match. När jag tittar i Hitta Kursvinnare så är Swedish Match och Betsson de enda bloag som kommer upp när jag filtrerar på:
  • Direktavkastning > 3
  • P/e12 < 16
  • Vinsttillväxt 5år > 10
  • Antal vinstår i rad > 10

McDonalds har idag ett P/e på 17, en direktavkastning på drygt 3 % och en vinsttillväxt på mellan 5 - 10%. Lite väl dyrt idag men är ändå sugen att kliva på det tåget. Kursen är lägre nu än för två år sedan.

Vad gäller bloggen så räknar jag med att köra på ett år till i ungefär samma stil.

Gott Nytt År!

/Plutusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar