tisdag 21 oktober 2014

Försäljning av Lundin Mining och stop loss-nivåer lagda

På grund av den ökade osäkerheten tog jag idag beslutet att sälja min LUMI-aktier. 3300 st för 31,91 kr/st, tyvärr ser det ut som att jag prickat dagens lägsta nivåer men jag avslutar i alla fall innehavet med en vinst på ca +4% motsvarande +4000 kr.

Som ni kan se i grafen nedan (Graf 1) så har MA200 börjat vika av neråt, även MA50 är på neråt gående och kommer antagligen snart att bryta igenom MA200, vilket är en stark säljsignal för mig. För att försöka förekomma detta så har jag nu lagt stop loss för alla mina resterande svenska innehav.


Det finns ju alltid en falsk trygghet med stop loss då kursen snabbt kan falla under min "trigger"-nivå, men det är i alla fall en livlina som jag brukar ta till vid oroliga tider. Förhoppningsvis kan större förluster minimeras. Jag har satt giltighetstiden till sista december. 

Vad som är bra med stop loss är att det blir ett psykologiskt avstamp för min mentala process om att det kan vara dags att sälja. Det är även bra för att det förhindrar förhastade försäljningar, om börsen skulle fortsätta klättra uppåt. Gör det det så kommer jag att justera mina stop loss uppåt, dvs börja tillämpa flytande stop loss-nivåer.

Graf 1
Ytterligare en anledning till att vara orolig är att det nu är sju år sedan förra toppen. Börsen har en tendens att upprepa sig och röra sig i stora långsamma cykler. Ett talesätt är att börsen går upp i 4-5 år vartefter vi får 1-2 år av nedgångar. Som ni ser i grafen nedan så kan man utifrån detta resonemang också bli extra försiktig.

Undertecknad har varit med i börsen sedan 1999 så jag har upplevt alla dessa toppar och dalar, min magkänsla säger mig att vi nu är nära nästa topp. 

Den gröna cirkeln är min psykologiska fallhöjd på börsen, jag har denna för att inte köpa tillbaka för snabbt, utan hålla i min strategi om MA200 och MA50. Även om det låter otroligt att börsen ska kunna falla så mycket så är det ingen omöjlighet, jag tänkte samma sak år 2000 och 2007.

Resonemangen ovan är naturligtvis rent filosofiska och bygger på min magkänsla. Kanske bygger det mer på min förhoppning att historien ska upprepa sig, eftersom min strategi bygger på att börsen kommer fortsätta röra sig i dessa mönster? Om inte kommer min strategi inte att hålla och jag måste justera för att även fortsättningsvis nå en överavkastning.

/Plutusson





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar