söndag 8 februari 2015

Att gå ur eller att ligga kvar, det är frågan...

Jag funderar mycket på om det inte skulle vara värt att gå ur marknaden ett tag och köpa in sig igen vid den sättning som bör komma. Men om man ska försöka dra paralleller till 1999 års uppgång så kan det vara mycket kvar på nuvarande uppgång innan vi vänder neråt (mätt i avkastning, inte i tid). Så även om det ser ut som att det inte kan stiga mer nu, så kan uppgången fortsätta ett tag till.



Den klassiska bilden på hur en bubbla byggs upp visar att alldeles innan nedgången kommer så är det en exceptionellt hög stigning, som enligt bilden nedan förklaras som girighet och självbedrägeri. I detta fall känns det som en kombination av girighet och att "man är rädd att missa tåget", alla vill vara med och tjäna pengar.

Bild tagen från Cornucopia?


Hur sak man då agera? Detta beror på många faktorer, några viktiga är: strategi, tidshorisont, riskbenägenhet, hur stor del man har investerat i förhållande till total förmögenhet och erfarenhet. Gör bara inte samma misstag som jag gjorde  i slutet av 1999: Jag köpte aktier till galet höga värderingar och satt kvar och sur-höll dem under hela börsnedgången. Så 2003 var det bara att öppna en ny depå, sätta in nya pengar och gå vidare. Tur nog var det inte mycket pengar jag förlorade (ca 10 000 kr) eftersom jag var fattig student, men på den tiden sved det kan jag säga och jag kommer aldrig och glömma det. Jag blev i iallafall en nyttig erfarenhet rikare och som dessutom har hjälp mig att fatta hyfsat kloka beslut senare i livet.

För egen del så kommer jag nog att ligga kvar i nuvarande innehav och med samma andel aktier/kontanter. Sälj-triggern för mig under nuvarande uppgångsfas kommer nog vara den dag som MA50 går från positiv till negativ. Man ser den linjen lite dåligt i bilden nedan, men det är i iallafall den gula linjen. Den röda representerar MA200. Under rådande omständigheter känns det för riskabelt att vänta ut det klassiska "dödskorset" som jag annars använder mig utav.



Om jag återigen drar en parallell med uppgången 1999 så började den i mitten av oktober och raset kom i början av mars. Så om detta skulle upprepa sig har vi fyra veckor kvar av en börs-eufori.

Det blir en spännande februari-månad och det ska bli väldigt intressant när det väl är dags att göra månadsrapporten.

/Plutusson




2 kommentarer:

  1. Tror du inte att man bör kolla mer på USA-börserna. Har svårt att se att Stockholmsbörsen skulle krascha utan att det startar i USA. Vore intressant att se korrelationen mellan säg OMX30 och Dow Jones eller/och Nasdaq historiskt för att se om man utläsa något.

    /XO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är helt sant och börserna följer varandra relativt väl, speciellt vad gäller de stora rörelserna. Dock koncentrerar jag mig enbart på Stockholms-börsen och låter denna vara måttstocken på den globala börsen. Men naturligtvis ska man komma ihåg att den svenska börsen är liten i jämförelse med börserna i USA, Tyskland, Japan, Hong Kong m.fl.

      Radera