onsdag 27 februari 2013

Analys av OMXS30 och bevakningslista för mars

Snart slut på februari och en stark börsmånad. Ut ett TA perspektiv har ett par intressanta signaler inträffat vilket jag tycker kan vara värda att uppmärksamma.
  1. OMX30-indexet klättrade över toppnoteringen och motståndet från år januari 2011 vilket är en stark signal.
  2. Igår såg vi en rekyl, vilket bara är sunt efter mer än tre oerhört starka börsmånader, dock så verkar stödet vid 1180 hålla (se toppnotering år 2011 och föregående punkt) och idag steg index återigen kraftigt. Detta är ett styrketecken för stödet och jag tror i och med detta att vi kommer få se ytterligare en uppgångsfas innan den större rekylen kommer.
  3. Jag har i tidigare inlägg skrivit om den symetriska triangel som indexet har bildat sedan toppen år 2000. En sådan triangel kallas "fortsättningsformation" och enligt teori och historiska data så bryter grafen oftast dessa trianglar i samma riktning som trenden var innan, således positiv. Detta har hände under januari i år vilket också det är en stark köpsignal.




En rekyl är något som jag räknar med kommer att komma under mars, börsen har gått alldeles för starkt senaste tiden för att det inte ska komma ett bakslag/vinsthemtagningar.

I det längre perspektivet så är nästa starka motstånd vid toppnoteringen från år 2007, då pratar vi nivåer kring 1320. Även om jag är optimist så tror jag inte vi kommer få se sådana noteringar förrän tidigast år 2014.

Problemet jag haft de senaste två månaderna är att jag sitter på alldeles för stor kassa, skulle ha varit fullinvesterad vid det här laget. Frågan är om jag kommer orka vänta med att handla tills rekylen kommer?

Aktierna jag för tillfället följer extra noga (i rangordning):
  1. XACT Bull (ingen aktie utan en ETF): Bulltrenden är stark och verkar hålla i sig ytterligare ett tag.
  2. Apple: Köpvärd men väntar tills MA50 är positivt så jag enligt min modell har en definierad trendvändning
  3. Skanska: Lite väl dyr idag men om det blir en rekyl under mars så är jag sugen
  4. BioGaia: Aktie på mid cap jag hittade via min nyckeltalssortering i Hitta Kursvinnare. Ser intressant ut även ur ett TA perspektiv men måste göra en grundligare analys innan jag kan säga mer.
  5. Lundin Petroleum: Fått mycket stryk senaste tiden så det kan vara läge att gå in med en chanspost.
  6. Lundin Mining: Fått mycket stryk senaste tiden så det kan vara läge att gå in med en chanspost.

Om någon skulle ha en analys av BioGaia eller en känsla för bolaget och dess nuvarande prissättning så skulle jag tacksamt ta emot dessa.

/Plutusson


2 kommentarer:

  1. Hej Plutusson
    Jeg har en lille Biogaoa Blog. http://biogaia-theworldleaderinprobiotics.blogspot.dk/.

    I den nærmeste fremtid venter vi på at Gerber lancerer BioGaia Drops i USA og Mexico. Som forventes at ske i Q2. Derudover er mit fokus på lanceringen af BioGaia Prodentis. I fremtiden hvis forsknings studier bliver positive kan produkter inden for Helicobacter pylori (BioGaia Gastrus) og type 2 diabetics (studie forventes i 2013) og samarbejdet med SCA (intimprodukter och produkter för äldre)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, ska kolla in din blogg i helgen. Tack för info.

      Radera