måndag 17 juni 2013

Min pension

Loggade in på minpension.se för att kolla hur mycket jag egentligen har sparat ihop till min pension, svaret är 1 156 500 kr.

Som ni säkert vet kan man göra prognoser genom att mata in hur mycket man tror den framtida löneutvecklingen kommer vara samt hur stor man tror att avkastningen på insatt kapital kommer vara.
För avkastningen på kapitalet anser minpension att en låg avkastning är 3,5% per år och en hög avkastning är 5,5% per år, detta kan man diskutera men det kommer jag inte att göra nu.

Vad som däremot är väldigt intressant är att förstå hur stor effekt ränta-på-ränta effekten har. I mitt fall till exempel; om jag antar att det kommer ta 30 år innan jag går i pension, då kommer skillnaden mellan 3% avkastning och 4% avkastning bli enormt stor: nästan en miljon eller 34% skillnad!
Detta är någonting som jag tror de flesta inte tänker på, och pensionsbolagen ogärna informerar om.
 

Som ni kan se i tabellen så slår det ändå mycket hårdare om ni jämför tex 2% mot 5% avkastning, så det är absolut inget extremt exempel som jag visar. Nu har jag inte gjort skillnad eller jämfört löneutveckling mot avkastningsränta, jag har inte heller undersökt detta närmare på minpension.se. Poängen jag vill få sagt är att även om du tycker det är långt kvar till din pension så se det som en stor fördel om du redan nu tar tag i den. Du kanske inte kan göra så mycket åt den allmänna- och tjänste-pensionen men du kan i allafall se till att du inte betalar onödigt höga avgifter. Vad gäller den privata pensionen så koppla ihop detta med ditt privata sparande och titta närmare på vilken oerhörd hävstånd du kan få om du har tiden på din sida...och lite tur med dina investeringar.

/Plutusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar