torsdag 13 juni 2013

Sommarrea på börsen?

Hörde på Nyhetsmorgon i morse att imorgon drar sommarreorna igång för klädhandeln. Frågan man kan ställa sig är om det även är rea på börsen nu?

Börsen har gått ner kraftigt sedan mitten på maj, tyvärr kan jag inte sia om detta är botten eller om det kommer fortsätta neråt. USA börsen verkar ticka på och största orosmålnet för den svenska börsen verkar vara börsfrossan i Japan. Även om världskonjunkturen kanske håller på att sakta in så ser fortfarande många bolag bra ut fundamentalt och det känns som att det är en överreaktion vi ser här i Sverige för tillfället.

Mina indikatorer ser än så länge hyfsade ut: MA50 har gått från positiv till negativ (gul linje) medan MA200 fortfarande är positiv (röd linje). Gapet mellan dem är fortfarande stort så jag ligger kvar i min portfölj tills vidare.




Om man tittar på nyckeltalen då? Nedan har jag gjort ett antal urvalskriterier som ni kan se högst upp på bilden. Kvar blir en lista på 14 bolag, av dessa tycker jag att Astra Zeneca och Telia Sonera ser mest intressanta ut.



Astra Zeneca har ett P/e-tal på 11,4. Om man antar att vinsttillväxten och direktavkastningen kommer att vara stabila som fem-årssnittet ger det 5,8+5,5=11,3. Om P/e-talet skall vara konstant på 11,3 så bör alltså P (priset) stiga med drygt 11% per år. Utöver detta så har bolaget gått med vinst och gett utdelning minst tio år i rad nu. Nu är jag lite rädd för läkemedels branschen och har ingen koll på hur det ser ut med konkurrenterna etc men bolaget känns billigt vid denna snabba överblick.

Telia Sonera ser också bra ut. P/e-talet ligger på 9,4. Lägg därtill att direktavkastningen är 6,5 och vinsttillväxten är 3,3 på femårssnittet. Detta skulle då ge en avkastning på 9,8 % per år. Även Telia har gjort vinst och delat ut pengar till ägarna de senaste tio åren.

Min egen portfölj ser ut så här i dagsläget (svenska aktierna):


/Plutusson


1 kommentar: