måndag 17 februari 2014

Försäljning av Oriflame

Efter en tråkig rapport ifrån Oriflame så har jag gjort slag i saken och sålt hela mitt innehav. Både omsättning och direktavkastning har gått ner och just nu känns det som att det finns bättre alternativ att investera i än just Oriflame.

Tyvärr så gör jag en stor förlust, -17% eller 35 000 kr, men det hör till spelets regler och jag får försöka ta nya tag.

P/e ligger idag runt 12 så jag tror inte priset kommer sjunka så mycket mer men inte heller gå upp ifrån dessa nivåer.

Att jag främst lockades att köpa in mig i bolaget var den fina direktavkastningen och historiken men tyvärr så ser det ut som att den historiska nivån inte kommer att kunna upprätthållas.

/Plutusson

3 kommentarer:

  1. Jag innehar också Oriflame och är inne på samma spår som du, det vill säga sälja innehavet. Köpte på 210kr efter en nedgång från 235kr. Den negativa trenden har fortsatt betydligt längre än vad jag hade kunnat föreställa mig. Bolaget verkar ha långtgående problem med sin affärsmodell samt den ryska valutans fortsatta försvagning. Plötsligt går man på sådana nitar, tur att det inte är det största innehavet i portföljen. Just nu vill jag på att öka i Industrivärden och Telia.

    SvaraRadera
  2. Ligger du fortfarande kvar eller har du satt en stopp loss?

    SvaraRadera
  3. Jag sålde på 160kr. Har mer och mer tappat förtroende för bolaget och har inte vågat öka. Så det kändes naturligt att sälja trots förlust.

    SvaraRadera