onsdag 2 april 2014

Normalmånad och förutsättningar

Eftersom jag tyvärr har svårt att hänga på Snålmånads-trenden så tänkte jag istället ska redovisa hur en normalmånad kan se ut för familjen Plutusson.

Varför jag säger att jag har svårt att hänga på beror på många saker: Först och främst att jag inte har lust. Jag har haft ett antal snålmånader i mitt liv men nu känner jag mig varken motiverad eller tycker att jag behöver. För det andra så vill jag inte utsätta familjen för detta. För det tredje så tycker inte jag att vi lever speciellet slösaktigt utan vi sparar en liten slant varje månad, vi amorterar på vårt bostadslån, vi unnar oss inte speciellt mycket och har inga lån förutom bostadslån och min sambos studielån.

Jag har en budget-fil i Excel där jag exakt skriver upp varje utgift för varje månad. Jag har gjort detta sedan 1999 så det är rätt kul när man går tillbaka och kan titta hur det såg ut en normal månad under studietiden och jämföra med hur det set ut idag. Eftersom jag redan har en rutin att skriva upp alla mina utgifter så innebär inte den här redovisningen jag kommer göra på bloggen nu under april någon extra arbetsbörda för mig.

Förutsättningar
Jag och min sambo har inte gemensam ekonomi. Jag har mitt lönekonto och ifrån detta betalar jag mina egna utgifter och sköter mitt. Desamma gäller för min sambo.

Däremot har vi ett gemensamt "räknings-konto" där alla gemensamma utgifter dras, tex. Bostadslån, media, bränslekostnader, försäkringar etc. Till detta gemensamma konto för jag över 15 000 kr varje månad och min sambo för över 5 000 kr varje månad. Även amorteringen på vårt bostadslån dras härifrån. Vad som inte dras härifrån är mat som vi betalar ifrån våra egna lönekonton, men detta jämnar ut sig över tiden.

Utöver det så har jag fått min sambo att månadsspara 1 000 kr i en aktieportfölj. Jag spar ingenting själv längre, förutom 250 kr till aktiesparklubben där jag är med. Däremot sparar jag 1 000 kr per barn (2st) och månad till en aktieportfölj.

Min nettomånadslön är cirka 31 000 kr och min sambos nettomånadslön på cirka 15 000 kr.

 
Om jag lägger ihop vårt sparande inkl amortering och dividerar med vår totala nettoinkomst ger det en kvot på 16% (7 250 / 46 000), detta måste ses som klart godkänt.
 
To continue...

 
 
/Plutusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar