fredag 5 december 2014

Dags att börja köpa oljeaktier?

Oljepriset har åkt rätt ner i källaren under året och det börjar klia i fingrarna. Tror att det kan vara läge att böra handla på sig en korg med olje-aktier.


Eftersom det ligger så mycket politik bakom oljeprisets utveckling och eftersom jag helt saknar kunskap i både detta och oljebranschen i stort så har jag funderat lite över hur inköpen skulle ske. Min strategi skulle nog vara att under kommande halvår, köpa varje månad för en förutbestämd summa. På så vis skulle jag minska risken. För att ytterligare dra ner på risken skulle jag nog köpa en liten korg med bolag som jag skulle öka varje månad. Bolag som jag är sugen på och som skulle kunna ingå är LUPE, Africa Oil, Bonheur och Tethys Oil.

Det är stora och relativt stabila bolag, förutom Tethys Oil. Men Tethys känns ändå rätt stabilt tycker jag: Börsvärde på 2 500 MSEK, gjort vinst senaste fyra åren, har en vinstmarginal på 40% och en räntabilitiet på egna kapitalet på strax över 20%.

Jag är medveten om att risken är hög men känner ändå att detta kan vara ett väldigt fint tillfälle att kliva in i en extremt pressad bransch. Om 2-5 år känner jag mig säker på att oljepriset kommer ligga på minst 100 igen, dvs +40% från dagens värde som ligger strax över 70.

Några tankar kring detta resonemang?

/Plutusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar