måndag 1 december 2014

Månadsrapport för november

Sålde av Betsson, Handelsbanken och Swedbank under november och tog hem vinsterna. Tyvärr står alla bolagen högre idag än när de såldes men känner mig ändå nöjd med årets utveckling på totalt 18%.

Apple, Industrivärden och Starbucks ligger kvar i portföljen och utgör cirka en tredjedel av totala värdet, resten är kontanter.

Upptäckte att jag gjorde samma "misstag" förra året när jag sålde av för tidigt. Jag undrar om det beror på att jag omedvetet, när jag nått mitt mål om 15% avkastning på årsbasis så blir jag nöjd och försiktig så jag hellre säljer av än att riskera den vinst som jag har? Känner trots det ingen större brådska med att gå in i börsen igen, avvaktar nog ett tag till och hoppas på en kraftig rekyl.

Även om jag missat den senaste tidens starka uppgång så ligger jag på "all time high" och har i år tjänat nästan 220 000 kr på min portfölj. Förra året var vinsten 228 000 kronor, får se om jag hinner slå det.



/Plutusson

2 kommentarer:

  1. Har läst din blogg ett längre tag men kan inte minnas att du nämnt särskilt mycket om aktierna i aktiesparklubben. Får man fråga vilken typ av bolag ni placerar där och hur det ser ut? Är nämligen själv inne på att starta en aktiesparklubb med vänner.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag vill vara anonym så har jag valt att inte redovisa detta. Men inriktningen har varit en värdeinvesterar-strategi med ca 10% kryddor. Vår utvecklingen har varit strax bättre än utdelningsindex (antagligen pga månatliga insättningar och inköp). Vi använde oss utav Aktieinvest, där finns hjälp och tips på hur man startar, förvaltar och avslutar en Aktiesparklubb.

      Radera