söndag 21 december 2014

För klent psyke för oljeaktier?

Ska jag vara ärlig känns det inte helt rätt med investeringen jag gjorde i Africa Oil, Bonheur och Lundin Petroleum. Jag grubblar mycket, läser vad andra skriver och går i ständiga funderingar om jag gjort rätt. Eftersom jag kommit upp i en relativt stor portfölj så tycker inte jag att jag längre behöver jaga och chansa för att eventuellt få in en kursdubblare, riskerna är så mycket större. Samtidigt så tycker jag att det vi ser nu är en överreaktion som inte kommer att vara en längre tid.

"Don't try to catch a falling knife"
vs.
"Be fearful when orthers are greedy and greedy when others are fearful"
Frågan är vilken sida jag ska välja?!

Kanske skulle jag gå halva vägen och endast behålla Bonheur, som om man ska tro vissa värdeinvesterare har ett värde som är gravt underskattat i dagens pris.

Skulle jag sälja av mina innehav idag så skulle jag göra en förlust på -5 547 SEK (-5 811 i Africa Oil, -3 137 i Bonheur och +3 401 i LUPE). Detta är ca -2% av satsat kapital.

Det är alltid lätt att titta i backspegeln och dra slutsatser om hur man skulle ha agerat, när man är mitt uppe i stormen är det mycket svårare att se hur det ser ut borta i horisonten.

Jag fortsätter mina funderingar ett tag till så får vi se vilket beslut jag fattar.

/Plutusson



6 kommentarer:

  1. Kan ett alternativ vara att istället för att satsa på oljebranschen, att satsa på andra aktier som dras med ned utan anledning. Kankse inte lika stor potential men mindre risk. Utan att veta så har jag svårt att se att oljepriset kommer ligga på dessa nivåer flera år framåt. En teori är att det hänger samman med "utsvältningen" av ryssland.

    /XO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter vettigt, vilka aktier tänker du på? T.ex. Boheur eller aktier som ligger ännu längre bort ifrån olja?

      Radera
    2. Jag tänkte på aktier som ligger ännu längre ifrån. Bonheur äger jag själv och ligger -45% så det krävs ett rätt ordentlig resa för att ta igen det där. Själv tittar jag mycket på amerikanska bolag för att försöka komma in i bolag som P&G, J&J mfl när de dras med ner av tex olja eller någon annan oro. De sjunker dock inte som stenar men några % kan det bli.

      Radera
  2. Satsa på norska försäkringsbranschen, går som tåget. Tack för bloggen.

    /EWI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske det. Enda bolaget jag läst lite om är Protector Forsikring. Vilka bolag skulle du i så fall rekommendera och varför? Skulle även vilja veta vilken typ av investerare du är och hur länge du varit aktiv på börsen? Har du någon blogg kanske där jag kan få mer info?

      Radera
  3. Tips är att avvakta och se hur bolagen klarar det lägre oljepriset och vad oljepriset blir framöver om du satsar långsiktigt. I dagsläget så är det riktigt oklart vad oljepriset kommer att bli. Däremot så sker det nu en ordentlig rekyl i oljerelaterade aktier, så avvakta att sälja tills det vänder igen. Själv köpte jag Tethys Oil, men kanske säljer om de inte klarar det lägre priset. Men det är ett orosmoment.

    SvaraRadera