onsdag 25 april 2012

Funderingar

Swedbank lämnade en bra rapport idag vilket är väldigt positivt för mig. I och med detta sitter jag nu och funderar på att sälja Boliden och istället öka i Swedbank.

Personligen så är jag ingen anhängare utav den effektiva marknadshypotesen, vilken kortfattat går ut på att en aktie alltid är rätt värderad pga alla har samma information vid samma tidpunkt. I boken "Framgångsrik Aktiehandel" så är en av de tio strategierna "Låt marknaden vara din analytiker" och denna visar på att anpassning tar tid och om en aktie stiger alt. sjunker kraftigt under hög omsättning tenderar det att vara vägvisande och trendsättande för en tid framöver. Detta tror jag kommer vara fallet med Swedbank i detta fall. Om man ser till dagens kurs så stängde aktien lågt i förhållande till högsta notering vilket enligt mig kan visa sig vara ett bra tillfälle att kliva på under morgondagen.

Boliden har inte utvecklats enligt mina förhoppningar och nu läser jag på bl.a. Redeye av alias "GRINIG_NR1" att Boliden är fullvärderad samt att Lou Mannheim som har "Fundamentalanalysbloggen" har viktat ner sitt innehav. Bör också tilläggas att jag är för bekväm (läs lat) och saknar tillräckligt med egna kunskaper för att göra djupgående fundamentala analyser så jag är brukar ta rygg på andra vad gäller FA-delen.

Banker tjänar pengar vilket inte är lika säkert för bolag som Boliden och Skanska i dagens läge, så jag kanske gör en rokad nästa vecka, efter att håvat in Bolidens utdelning, i mina placeringar. Ska ta ett glas vin ikväll och fundera vidare...

/Plutusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar