torsdag 12 april 2012

Sitta still i båten, blanka eller sälja…det är frågan

Är det bara jag eller är det fler som funderar på dessa frågor. Påstår inte att jag sover dåligt eller låter börsen påverka mitt arbete men det har de senaste månaderna ändå inte gått en dag utan att jag flera gånger har funderat på vart börsen är på väg långsiktigt. 
Som ni kan läsa i mitt senaste inlägg är jag nu fullinvesterad i och med att mitt långa medelvärde (MA200) visade en marginell positiv lutning, efter att för början av augusti 2011 varit negativ. Tyvärr så har nu MA200 återigen blivit negativ och jag är inte alls lika säker längre på att vi kommer att påbörja en långsiktig uppgångsfas på börsen. De senaste två veckorna har dessutom varit riktigt tråkiga för mig då jag nu ligger back i samtliga innehav.
Som ni kan se i grafen så har MA200 i stort sett ingen lutning alls, detta har aldrig inträffat under de senaste tio åren vilket ytterligare spär på min osäkerhet.
Om man ser från år 2000 så har amplituden (våghöjden) minskat succesivt under de senaste tio åren och bildat en s.k. vimpel-formation (TA). Enligt teorin så är vimpeln en fortsättningsformation vilken skulle betyda att sannolikheten är stötte att vi kommer se en uppgång de närmaste åren.
Jag kommer ligga kvar i mina innehav tills vidare även om jag känner mig aningen obekväm för tillfället. Vi har levt i osäkerhet nu i fem kvartal i rad och det finns mycket pengar som stora förvaltar vill investera, med de låga räntor vi har så tror jag att de mesta kommer att hamna på börsen under det här året. Dessutom har vi alla utdelningar som nu skall investeras under våren vilket är ytterligare ett argument för att börsen skall upp.
Ska man investera på börsen i dessa dagar tror jag man gör klokt i att se mer till FA än till TA och investera i stabila bolag som tjänar pengar och har attraktiva nyckeltal.

/Plutusson

1 kommentar:

  1. Det som jag ser som ett problem idag är är det är inte marknaden som styr längre, de stora pengarna kommer inte från investerare och sparare längre. De kommer från ECB och andra politiska utspel. Så ju närmre vi kommer nedgången desto mer pengar pumpar de in. Istället för en långsam nedgång, som hade varit bättre för marknaden, kommer vi få en tvär nedgång längre fram istället.
    Jag vet helt enkelt inte vilka siffror jag ska lite på längre, det finns några politikerfingrar överallt... De har gått ifrån att skapa förutsättningar för en fungerande marknad till att manipulera den. Eller vad tycker du?

    SvaraRadera