söndag 9 december 2012

Sälja bostaden till eget aktiebolag?

Jag sitter och funderar på om det skulle vara möjligt för mig att sälja den egna bostaden till ett eget aktiebolag. Skälet skulle vara att jag tror vi befinner oss i en bostadsbubbla och att vi kommer få kraftigt fallande huspriser de närmsta åren.
Har försökt läsa på lite om detta med att låta ett bolag ta över en privat fastighet, där jag själv ska bo. Jag kommer inte ha någon särskild kontorsdel eller liknande utan bara använda det som ett bostadshus, som vi har det idag. Vad jag förstår så är detta möjligt så länge vi betalar en marknadsmässig hyra.

Jag kommer ha många frågor och få svar i detta inlägg och jag vet att jag är ute på mycket djupt vatten här, men jag behöver ändå skriva ner mina tankar någonstans och förhoppningsvis kanske nån av er läsare kan hjälpa mig med svar och klargöranden. Jag kommer säkert även att få anledning till att återkomma till detta ämne.

Scenario I - Bostadsmarknaden kraschar och villans värde sjunker med 30%
I detta scenario är min fundering om min enda risk är de 50 000 kr det kostade att bilda ett aktiebolag (om bolaget går i konkurs)?

Om bostadsmarknaden efter några år åter börjar stiga så skulle jag som privatperson köpa tillbaka huset från bolaget, till marknadsmässigt pris dvs 30% under försäljningsvärdet några år tidigare.

Även om bostadsmarkanden inte skulle börja stiga utan ligga kvar på de låga nivåerna så skulle jag som privatperson ändå tjäna på affären då jag får köpa tillbaka min villa till 30% rabatt (minus hyra samt eventuella 50 000kr).

Scenario II - Bostadsmarknaden fortsätter upp och villans värde stiger med 30%
Om jag i detta scenario väljer att köpa tillbaka mitt hus så måste jag först betala skatt på värdeökninen i bolaget (28%?), sedan antar jag att jag måste betala skatt när jag plockar ut vinsten ur bolaget (30%?). Här skulle jag alltså göra en dålig affär då jag betalat hyra för någonting som stigit 30% i värde samt att jag får betala skatt två gånger på vinsten.



Jag får nog återkomma med några räkne-exempel men som jag förstår det så i scenario I kommer jag som privatperson att tjäna på detta upplägg, men i scenario II kommer jag att förlora på det. Hur som helst så är detta en spännande och intressant tanke...eller så är jag helt ute och cyklar och har missat något fundamentalt i mitt resonemang?

/Plutusson

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Nääh...tror inte du kan göra så. Man brukar göra tvärtom, du ska hyra ett rum i din bostad till företaget i stället.

    Jag tror att det finns reglar om var ett aktiebolag kan köpa bostäder och till vilket syfter. Bostadslägenheter är för att bo i.

    Om du gör tvärtom du forlora väl boränteavdraget?

    Om ditt företag gå i konkurs och den äger din bostad, gå din bostad till konkursboet och du forlorar den.

    Tja, jag är ingen expert, du kommer att bli det om du kolla in på det, men så klart du vill vara väldigt väldigt noggrant om du gör en sådan sak.

    SvaraRadera
  3. Förutom räntaavdraget på bolånet så försvinner väl även möjlighet till ROT och RUT?? Eller?

    Det är väl dock många bönder som har sitt hus som en del i bondgården och äger den inte själva.

    SvaraRadera
  4. Om bolaget skall köpa ditt hus så måste ju bolaget låna summan för huset, med 50' som aktiekapital kommer banken kräva personlig borgen för ett sådant lån och då är du tillbaks på 0!

    SvaraRadera
  5. Ok, så det är alltså en usel idé. Case closed.

    SvaraRadera