onsdag 12 december 2012

Välgörenhet

Sitter i ett avlägset land i en hotellbar i en liten obskyr stad som jag inte ens kan uttala namnet på. Imorgon är det Lucia och jag missar min lilla dotter i Lucia-klänning och allt som hör till. Så här kring Jul blir jag lätt nostalgisk och speciellt när jag ser all fattigdom och hur svårt människor runt omkring oss har det. Vi som har fast jobb och tjänar hyfsat med pengar klagar gärna och lätt. Gärna på arbetet, förskola, finns ingen tid till egen tid eller att träna, att dygnet har för få timmar etc etc. Men när man sätter saker i sitt rätta perspektiv så har jag/vi det fantastiskt bra och är välsignade men en otrolig tur.

Sedan jag gick ut universitetet, år 2003, och fick min första fasta anställning så har jag via autogiro skänkt 1% av min nettoinkomst varje månad till d.v.s. Hjälp-organisationer. En procent är inte mycket och jag skulle kunna skänka mycket mer så jag vill inte framstå som någon Helgon. Men om alla gjorde samma sak så tror jag det skulle hjälpa ofantligt många behövande själar där ute i vintermörkret. Det jag vill försöka säga med detta inlägg är att om man har en stadig inkomst så är 1% ingenting man märker av, även om man har som regel att spara 10% av sin nettolön varje månad till sig själv. Begrunda detta och gör ett eget val.

/Plutusson

3 kommentarer:

  1. Jag har sedan två månader tillbaka startat ett konto på Kiva.org. Microlån som betalas tillbaka igen, idag kom första utbetalningen till mig igen. Känns lite som att bygga upp en "pengamaskin" till någon annan. Nu kan jag låna ut mina 25$ igen så att någon annan får nytta av dom:)

    SvaraRadera
  2. Finns det någon på detta forum som kan hjälpa mig nu när jag bytt till Mac?

    Finns det något bra TA program till Mac? Jag vill kunna rita och skriva i graferna. Kunna analysera svenska börsen och världens index samt de vanligaste råvarorna.

    Måste jag "boota" (varken kan eller vill) om datorn eller finns det något annat lämpligt program som möter mina önskemål?

    Tack på förhand...

    SvaraRadera
  3. Hitta Kursvinnare som jag använder finns enbart till Windows vad jag vet. Om du vill kunna köra det på en Mac tror jag att du måste ha en windowsemulator. Det finns heller ingen app till Apple vilket är en av anledningarna till att jag inte köpt mig en ipad ännu.

    SvaraRadera