tisdag 6 augusti 2013

Sålde större delen av mitt innehav idag

Efter att ha funderat några dagar så tryckte jag på säljknappen i eftermiddag efter att börsen börjat backa. Min magkänsla säger att detta är en topp och att det kan bli en skakig resa framöver. Då jag även kommer att åka på semester snart till ett ställe där jag inte kommer kunna följa utvecklingen varje dag så valde jag därför att hoppa av tåget ett tag. Tajming är svårt, om inte omöjligt, i alla fall i det korta perspektivet så vi får se om detta kommer visa sig vara ett lyckokast eller ren idioti.

I min kapitalförsäkringsdepå har jag nu bara 35 st Apple och 500 st Swedbank kvar. Atlas och Handelsbanken sålde jag av helt. Detta betyder att jag nu har en kassa på ca 820 000 kr.

/Plutusson

4 kommentarer:

  1. Intressant. Jag vet att du hade nyligen hoppat in igen efter att dina stop-loss utlöstes. Gick det bra att hoppa in och ut eller har du fått en nettoförlust?

    På OMX set det ut som en dubbel topp och kanske du har rätt. Däremot DJ och S&P har ingen sådan formation. Får se om om det här blir en liten rekyl eller om vi befinner oss förtfarande i en secular bear.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I början av året sålde jag av Telia och Volvo efter att stop loss utlösts. Har för mig att de båda gick ner ganska mycket efter min försäljning men istället har du nu repat sig och ligger mycket högre än de jag sålde för. Men jag tror att jag ändå haft en bättre utveckling i mina nuvarande innehav än vad jag skulle haft om jag haft kvar dessa båda.

      Swedbank som jag sålde efter stop loss i november förra året var en falsk signal. Köpte ju även tillbaka Swedbank senare men där gjorde jag en förlust på några procent.

      Radera
  2. Missar du några utdelningar i bolagen du sålt av?
    Kommer du köpa tillbaka nuvarande aktier efter ev nedgång eller ska du påbörja en ny portfölj med nya bolag? Du nämnde i tidigare inlägg att du började bli tveksam till bankaktier.
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missar inga utdelningar. Kommer antagligen köpa tillbaka samma innehav fast inte lika mycket bank-aktier. Samtidigt vet jag inte riktigt vad kan vara bättre alternativ än just bankaktier; de tjänar pengar, har en hög direktavkastning etc.

      Atlas är jag tveksam till om jag kommer köpa tillbaka, verkar som att de cykliska aktierna kommer få det tufft ett tag till innan det vänder.

      Kanske ett investmentbolag kan vara trevligt nu när jag tror det kommer bli lite skakigt framöver på börsen?

      Radera