lördag 30 november 2013

Månadsrapport för november

Dags att publicera årets näst sista månadsrapport November var en bra månad för börsen, index upp drygt två procent. Nu är vi väldigt nära 2007 års toppnotering så det ska bli intressant att se om vi passerar den toppen i år, eller nästa år, eller så vänder alltihopa neråt igen.

Jag gissar att toppen för den här gången kommer under nästa år och jag tror även att vi då kommer att ha passerat toppen som vi hade år 2007. Om man tittar på grafen nedan så ser man att det är sju år mellan topparna år 2000 och år 2007. Efter var och en av dessa toppar så följde en cirka två år lång nedgångsperiod på börsen. Eftersom historien har en tendens att upprepa sig så skulle jag inte bli förvånad om desamma kommer hända även denna gång, dvs under nästa år. Det är också därför som jag varit relativt feg på börsen och bara har cirka 50 % av portföljen investerad. Precis som nu under hösten så kommer jag vara snabb på sälj-knappen om det börjar sjunka. Ni som följt den här bloggen vet att det är de båda glidande medelvärdena, som ni också kan se i grafen, som är de indikatorer som jag använder mig av för att ta beslut om jag ska vara inne i börsen eller sälja av och ligga likvid.


Källa: HittaKursvinnare

Portföljen har stigit med cirka 20 procent hittills i år vilket är i linje med index. Inga affärer har skett utan jag ligger lugnt kvar i mina innehav och avvaktat ett tag till. 12 mån P/e på OMXS30 listan ligger nu på 18,1 vilket börjar kännas högt. Samtidigt är det ingen orimlig värdering om vinsterna och konjunkturen hänger med under nästa år. Enligt en artikel på DI igår så kommer den globala vinsttillväxten att hamna på sju procent för i år. Nästa år ligger prognoserna på mellan åtta och tio procent. Detta betyder då att om P/e-talen ska vara konstanta från idag, dvs ligga kvar kring 18 så kommer vi ändå att få en prisökning på närmare tio procent på våra aktier om vinsttillväxten landar enligt prognoserna.

Men som jag resonerade ovan om börscykler så kan vi även få en ordentlig nedgång under nästa år, vad som kommer utlösa detta har jag ingen aning om. Kan vara allt ifrån att vinstprognoserna varit kraftigt optimistiska och att vi kommer få vänta ytterligare ett par år tills konjunkturen vänder, till att ett det blir global katastrof av något slag. Jag tror i alla fall inte att vi kommer att se en lika bra utveckling som vi haft i år, även om en hel månad återstår innan det är dags att summera.

 
 
/Plutusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar