söndag 17 januari 2016

Inköp av XACT Bear och trendspaning

I onsdags kunde jag inte hålla mig längre utan jag tog en position i XACT Bear. 1000 st för 106,80 kr = 106 899 kr totalt inklusive courtage.

Jag verkar vara den enda i bloggsfären som tror att marknaden fortfarande kan fortsätta ner en längre tid. De allra flesta verkar glada för nedgången då de kan fylla på i sina favoritinnehav som blivit billigare. En del börjar tom redan prata om belåning då det börjar bli så billigt på börsen nu. Det verkar som att ingen i sin vildaste fantasi skulle kunna föreställa sig en nedgång till 1000 eller lägre (OMXS30)?

Själv tror jag inte alls att det är köpläge, vill gärna se någon form av teknisk vändning innan jag törs börja gå in Lång i marknaden igen.

Är det bara jag som minns nedgångarna 2000-2002 respektive 2007-2008, eller har stora flertalet som bloggar inte varit med så pass länge på börsen? Vi får se vad som kommer hända framöver men om man inte varit med i börsen under en riktig nedgångsfas så tycker jag i iallafall att man ska vara väldigt försiktig med att belåna sig i en marknad där den långsiktiga trenden är negativ.



/Plutusson

2 kommentarer:

  1. När jag läser ditt inlägg får det mig att tänka på följande citat - "Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning". Här blir det lite tvärtom: "historiska nedgångar är ingen garanti för framtida nedgångar".

    Dina markeringar i diagrammet är så klart intressanta, men hur man än vrider och vänder på dem är det analyser av dåtiden. Du gör kopplingar till 2007-2008 och 2000-2003, men den här nedgången är kanske bara samma som hösten 2011?

    Jag är mer inne på Peter Lynchs gamla slagdänga, "Far more money has been lost by investors preparing for corrections or trying to anticipate corrections than has been lost in corrections themselves".

    Om några år vet vi hur det gick :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är omöjligt att veta hur långt ner vi ska. Men även den relativt lilla nedgången 2011 fångades upp bra av de glidande medelvärdena vid vändningen så jag kommer ändå att avvakta tills jag ser att vi har en tydlig trendvändning innan jag börjar gå in lång igen. Så länge alla trendlinjer pekar neråt tycker jag inte att det är någon brådska med att gå in med pengar, ännu mindre att börja belåna sig.

      Radera