tisdag 12 januari 2016

Nya förutsättningar och möjligheter

Förra sommaren fick jag erbjudande om ett chefsjobb i Asien. Beslutet att hoppa på denna utmaning och flytta var enkelt då det passade perfekt i tiden både för min fru och eftersom barnen fortfarande är små. Sagt och gjort, sedan några månader tillbaka bor vi i en stor internationell stad på andra sidan jorden. Vi har avslutat våra liv i Sverige och sålt villa, bilar, bohag m.m.

På grund av detta har det blivit två stora förändringar för mig som investerare:

  1. Min nya livssituation medför att min tid att lägga på aktiemarknaden och investeringar är mycket mindre.
  2. Försäljningen av huset har gjort att vi nu har en hög med likvider som måste investeras klokt inför nästa boende.


Om vi börjar med punkt nr två så innebar försäljningen av huset att vi kommer få loss cirka 1,3 MSEK efter skatt. Vi köpte huset för 2,2 MSEK och sålde det nu åtta år senare för 3,4 MSEK. Lånen låg på 1,9 MSEK. Kommer redovisa detaljerade siffror i ett separat inlägg.

Jag har öppnat en ISK hos Avanza och stoppat in 1,3 MSEK. Just nu ligger allt i Spiltan Räntefond Sverige. Ett bekymmer jag har nu är hur dessa ska förvaltas på bästa sätt till dess att vi behöver pengarna för en ny kontantinsats. Det är tre aspekter som jag funderar på här:

  • Tidshorisonten är relativt kort. Det är kanske 3-5 år innan vi kommer flytta tillbaka till Sverige, vi räknar i alla fall med det i dagsläget. 
  • En annan aspekt är att med dessa pengar vill jag ta en låg risk.
  • Fortsätter bostadsmarknaden upp under dessa år så vill jag vara med på värdestegringen. Om vi inte är det så kan det ha varit en dålig affär att sälja huset. Nu tror jag i och för sig att bostadsmarknaden inte kommer fortsätta upp under dessa år, detta är också ett av huvudskälen till att vi valde att sälja huset.


Angående livssituationen (punkt 1) så innebär det konkret att jag måste fokusera på familjen och jobbet i högre utsträckning än vad jag gjort tidigare. Dessutom är vi geografiskt långt borta ifrån den svenska aktiemarknaden. Detta gör sammantaget att det blir svårare att hitta tid att lägga på aktiemarknaden och min portfölj. Här tänker jag mig att jag kanske får börja bli mer långsiktig i mitt investerande.

Eftersom jag är till största delen likvid i min portfölj samt sålt huset så vore det bästa för oss, ur en strikt ekonomisk synvinkel, att både svenska börsen och bostadsmarknaden kraschar under de närmsta 1-2 åren, och att vi därefter kan börja investera igen. Dock så måste jag även ha en strategi för hur jag ska agera om börsen börjar svänga upp igen redan under nästa månad.

I månadsrapporten för Jan kommer jag även ha med värdet och innehaven på ISK-kontot (huspengarna).

Sammantaget gör detta att vår familj är skuldfri. Boende, bil, försäkringar och skola betalas av min arbetsgivare så vi har en relativt bekymmersfri tillvaro vad gäller sådana saker.
Vår totala balansräkning just nu ser ut på följande sätt:



/Plutusson






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar