lördag 30 januari 2016

Månadsrapport för januari

Årets första månad slutade på en procent minus, främst beroende på att Apple gått dåligt nu under januari.

På tal om Apple så funderar jag på om det är dags att även sälja av mina långa innehav på den amerikanska börsen, dvs Apple och Starbucks. Både Dow Jones och Nasdaq är i långsiktiga negativa trender (MA200 är negativt) så frågan är om det inte är bättre att även stå utanför USA tills jag ser en långsiktig positiv trend igen. Får se hur jag gör...

Denna månadsrapport skiljer sig ifrån de tidigare eftersom jag nu även lagt med kapitalet ifrån husförsäljningen. Så 1,3 MSEK ligger som en separat post utanför min egentliga depå. Anledningen till detta är att jag kommer ta mycket lägre risk här samt att jag enkelt vill kunna följa utvecklingen uppdelat mellan denna "huspengar-portfölj" och min ordinarie aktie-portfölj.


Jag har gjort några kortare inhopp i XACT Bear under januari vilket resulterat i ca +6 000 kr, så mer än den avkastningsskatt som drogs ifrån min Kapitalförsäkring (3 455 kr) vilket är roligt.

Den långsiktiga trenden i OMXS30 är fortfarande negativ så jag har ingen brådska med att gå in och börja köpa på mig aktier igen. Eventuellt så blir det några inhopp i XACT Bear igen under februari.

Jag ser att vi har haft en större nedgång nu sedan toppnoteringen i april 2015, jämför med nedgången under 2011. Men fortfarande är värderingarna relativt höga och både markoekonomiskt och världspolitiskt ser det inte speciellt ljust ut enligt min mening. Detta tillsammans med att index fortfarande ligger i nivå med toppen 2007 och över toppen 2011 gör att jag tror att vi kommer få se fortsatta nedgångar framöver.


/Plutusson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar