måndag 8 december 2014

Inköp av Bonheur, LUPE och Africa Oil

Slog precis till och köpte på mig:

  • 3 000 Africa Oil för 17,84 SEK/st = 53 520 SEK
  • 1 000 Bonheur för 70,75 NOK/st = 70 750 NOK
  • 500 Lundin Petroluem för 103,90 SEK/st = 51 950 SEK


Så nu äger jag alltså tre bolag som verkar inom Olja/Gas/Energi-segmentet till ett gemensamt värde av ca 176 000 SEK eller 12% av portföljen.

Risken är betydande men så även den potentiella vinsten på några års sikt. Nu ska det bli spännande och se vart olje-priset tar vägen framöver.

/Plutusson

4 kommentarer:

  1. Jag är också köpsugen i det segmentet!

    Hur ser du på risken för NE för Africa Oil ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt för mig att säga, risken finns naturligt vis. Huvudanledningen till att det blev Africa Oil är att kursen är väldigt nedtryckt, har fått väldigt mycket köprekar senaste tiden, stort bloag (A-cap) och starka och kompetenta ägare som gjort ett mycket bra jobb att förvalta aktieägarnas innehav. Finns säkert fler och bättre alternativ för den som är insatt i branschen. Mitt huvudsyfte är att komma in i Oljesegmentet, inte i enskilda bolag, eftersom jag anser att Mr Market tryckt ner Oljepriset för mycket och att vi kommer komma tillbaka till en normal nivå inom ett par år.

      Radera
  2. Wow, 3 på samma gång? Jag köpte BP idag, men ville sprida ut inköpen lite gran. Inte du orolig att den kan falla mycket mer till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är jag lite orolig. Men det är omöjligt att veta när botten kommer, och om jag nu prickat den så beror det på tur. Just därför som jag försökt minska risken genom att köpa tre bolag. Dessutom är jag inte främmande för att göra ett el två ytterligare inköp om kurserna fortsätter falla.

      Radera