lördag 2 maj 2015

Månadsrapport för april

Vi har haft en rekyl de senaste dagarna och som vanligt fick jag kalla fötter och tryckte på säljknappen, denna gång blev det mina Swedbank-aktier som åkte ur portföljen. Som jag påtalat förut känner jag mig inte alls bekväm med dagens värderingar i förhållande till de makroekonomiska förutsättningarna som råder. Enligt programmet "Hitta Kursvinnare" så är p/e-talet för Large Cap nu cirka 25, för Mid Cap är det 24 och för Small Cap är p/e-talet 28.

Eftersom jag inte vill följa med ner i en långvarig nedåtgående trend så säljer jag hellre av, för att om det vänder upp igen köpa in mig igen. Oftast kostar denna strategi en del, både i courtage och eventuellt högre inköpskurser, men jag känner ändå att det kommer att betala sig den dagen vi får en riktig trendvändning.

Jag försöker även vara ödmjuk i det faktum att jag nu under årets fyra första månader har en vinst på 10% eller motsvarande 150 000 kr. Detta bör sättas i relation till en skattad inkomst och hur mycket man har kvar av denna när lån, räkningar och amorteringar är dragna.



Lägger även med en bild som visar all bolag på Large Cap med p/e över 20.

/Plutusson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar