söndag 28 augusti 2016

Analys Yara International

Roade mig en stund på dagen med att leka med Börsdatas screener. Ett bolag som heter Yara International hoppade fram och det såg så pass intressant ut så jag stoppade in siffrorna i min lilla analysmall.

Tycker värderingen i förhållande till nyckeltalen ser bra ut. Senaste kursen var 295 NOK och om jag sätter uthållig vinst per aktie till 27 NOK och ett lämpligt P/E till 13 så blir motiverade priset 351 NOK. Så just nu handlas företaget till en rabatt på 16%.

Nuvarande P/E är 7,8 och direktavkastningen 5,1%. Skall även läggas till att vi här pratar om ett internationellt bolag som visat vinst samt gett utdelning i över tio år i rad.

Största frågan jag ställer mig är om jag missat någonting?





/Plutusson

2 kommentarer:

  1. Jag har en liten post i Yara. Det är tydligen prispress på delar av deras produkter vilket säkert pressar kursen. Gaspris och dollarkurs påverkar vinsten, så kanske lever de i den bästa av världar just nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ligger nog mycket i det du säger, tack.

      Radera