måndag 10 april 2017

Betsson, nytt motiverat pris

Lade in de senaste siffrorna från Börsdata i min Excel-modell och fick fram följande:




Tidigare när jag räknade på bolaget satte jag vinst per aktie till 6 kr och motiverat P/E till 15, dvs rimligt pris skulle då vara 90 kr/aktie. Därför har jag tyckt att Betsson varit billigt jämfört med andra bolag som inte alls kan uppvisa samma omsättnings- och vinst-tillväxt.

Nu när spelutredningen kommit, och det är förslag på 18% vinstskatt, så har jag helt enkelt räknat bort 18% från vinsten på 6 kr/aktie = 4,92 kr/aktie i vinst. Med detta antagande och P/E 15 så blir motiverat pris istället 74 kr/aktie. Med tanke på nuvarande pris runt 78 så kanske marknaden har ett någorlunda korrekt pris, i alla fall konservativt sett.



Har svårt att bestämma mig för om jag ska behålla eller minska i innehavet. Ett alternativ som jag lutar åt är att sälja halva innehavet och plocka in ett annat spelbolag.

/Plutusson



2 kommentarer:

  1. Du missar ju en viktig punkt att hela vinsten inte behöver beskattas?
    Läste någonstans att det endast var 18% i Betsson och typ 40% som är värst drabbad i LeoVegas.

    Vinsten kommer troligtvis inte ändras mycket och Betsson bör handlas runt 120 SEK nu efter spelutredningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, har inte sett någonting om detta.

      Radera