lördag 30 september 2017

Månadsrapport för september

En stark börsmånad har avklarats och OMXS30-indexet är återigen på toppnivåer. För min egen del har det varit turbulenta veckor med mycket handlande. Jag började sälja av svaga innehav då MA50 bröt igenom MA200, för att sedan snabbt köpa tillbaka då börsen fick fart igen under måndagen den 11e september. Nu är återigen MA50 positivt men har inte brutit igenom MA200 ännu. Jag är fortfarande inte övertygad om att vi inte kommer att gå en större nedgång så agerar med försiktighet och håller fingret nära säljknappen.



Min huvudportfölj har klarat sig bra i och med att jag köpte tillbaka aktier i början av upp-rekylen. Här ligger jag +16% för i år. Kassan är för närvarande 15%.

Bostadsportföljen har inte alls hängt med eftersom jag här är mer försiktig. Detta har tyvärr straffat sig på avkastningssidan, endast 2% upp hittills i år. Detta gör att jag måste allvarligt fundera över min strategi och förvaltning av denna portfölj. I grund och botten har jag här samma strategi som i min huvudportfölj med skillnaden att jag är snabbare att sälja av här vid rekyler och förväntade nergångar, då jag inte vill att denna portfölj ska minska i värde.

Det är tydligt att detta inte har fungerat bra i ett starkt men turbulent börsklimat. Samtidigt så kommer ju dessa pengar att behövs inom två år och med denna kort tidshorisont så tror jag att man inte har många alternativ om man vill placera på börsen och samtidigt skydda sig mig nergångar.

Ett alternativ är att istället placera i index och fonder, men även här kommer det gå upp och ner och jag skulle då även här sälja av om jag tycker mig se en nedgång. Så i och med detta kanske jag helt enkelt får förvänta mig en låg men stabil avkastning, som i iallafall kommer skydda kapitalet från att minska.


/Plutusson


1 kommentar:

  1. Jag är Susanne Eriksson änka från Kolmården, jag är tacksam mot Matthew Ryan för att han hjälpte mig med ett lån, jag är här för att säga tack till långivaren som hjälpte mig med ett lån på 250 000 kr inom 24 timmar, jag trodde inte på onlinelångivare först tills jag stötte på Matthew Ryan, jag får mitt lån inom 24 timmar, jag är här för att sprida goda nyheter till mina landsmän och kvinnor, om du behöver ett legitimt och snabbt lån? skicka ett mail till matthewryan12122@gmail.com för mer information. De är pålitliga och legitima.

    SvaraRadera