fredag 30 december 2011

Track record

Har försökt räkna ihop hur det gått för mig sedan 2005, har handlat och varit intresserad sedan 1999 men de första åren rörde det sig om så lite pengar så det känns inte relevant i sammanhanget längre. som ni ser så har jag delat upp varje år i ingångsvärdet, sedan vad jag satt in samt om jag varit tvungen att ta ut pengar ifrån depån (jag har ett väldigt litet sparande vid sidan om detta pga de dåliga villkoren/räntorna så därför är jag ibland tvungen att ta pengar härifrån). Sedan ser ni nettovärdeökningen, dvs inklusive alla in- och ut-tag. I den sista kolumnen har jag rensat bort alla in- och ut-tag för att få den renaste bilden av hur mina placeringar gått.


Som ni kan se så har jag varit relativt aggresiv i mitt sparande. De senaste tre åren så har jag sparat minst 10 % av min nettoinkomst, ibland har jag även kunnat sätta av mer pengar. Tanken är att detta skall fortsätta tills dess jag kommer över 1 000 000 SEK. Då kommer jag avbryta mitt månadssparande och unna mig saker för dessa pengar istället, kommer att kännas som en ordentlig löneförhöjning när jag stänger ner autogirot som tar mina dryga 3000 SEK den 26e varje månad.

En annan sak som ni kan se i denna tabell är att jag har två förlustår. Det första 2006 och det andra 2008. Under år 2006 försökte jag mig på trading, vilket inte gick så bra...

Har nog inte rätt psyke för att hålla på med kortsiktiga affärer, åtminstone hade jag det inte då.

År 2008 blev jag tagen på sängen av lågkonjunkturen, samt att jag satt kvar alldeles för länge i en stor post SSAB-aktier. Det var i och med detta år som jag formulerade min nuvarande strategi.

Totalt sett måste jag säga att det har ändå gått bra för mig, jag har snittat 33 % per år under de senaste sju åren. Jag är dock väldigt ödmjuk inför dessa siffror och vet att jag har haft mycket tur. Dock så är det inte enbart tur utan även en hel del tankeverksamhet bakom dessa siffror. Mitt mål att att ha en årlig avkastning på 12 %, inklusive direktavkastning, dvs ca en procent per månad. Kan jag hålla detta över tiden kommer jag att uppnå ekonomisk frihet så småningom, vilket är ett av mina största mål här i livet. Den som lever får se, vi tar ett år i taget och vi börjar med 2012...
/Plutusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar