fredag 30 december 2011

Utvärdering av 2011 samt månadsrapport

Så går 2011 mot sitt slut och det är dax att titta på vad som åstadkommits på investeringfronten. Idag var sista börsdagen för året och nu när jag räknar ihop investeringsportfölj så får jag 898 494 SEK. Detta betyder + 17 % för min portfölj i år, inte illa med tanke på att börsen backat ca 17 %. Jag började året med 765 794 SEK. Jag spar drygt 3000 SEK/mån, dock var jag tvungen att plocka ut 30 000 under året pga oförutsett utgift så årets sparande blir i stort sett 0 SEK.

Anledningen till att det gått så pass bra för mig var att jag sålde av alla akiteinnehav den 1a augusti och köpte XACT Bear istället. Anledningen till detta berodde på att MA200 gick från positiv till negativ, läs mer om min strategi i tidigare inlägg. Så i år gjorde jag i stort sett hela min årsvist på två månader, augusti och september.

Jag gick in i året med Alliance Oil, Black Pearl, Betsson, Midway Holding, Nordic Mines, Proffice, Ratos och SSAB. Dessa låg och harvade kring 0-strecket och jag trodde det skulle bli ett tråkigt och ointressant börsås eftersom det är i stort sett omöjligt att tjäna pengar när börsen går sidledes. Men så äntligen fick vi en ordentlig rörelse under augusti och jag är glad att jag lyckades pricka in den. Nu i slutet av året har jag legat likvid mest hela tiden då jag inte har fått någon känsla för vart vi är på väg.

Ska bli spännande att se vad som händer under 2012, som det känns nu kommer jag att ligga likvid ett tag till.



/Plutusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar