torsdag 20 september 2012

Förhandling av bolån, del 2

Nu har jag varit och pratat med Handelsbanken och de har lämnat en offert. De kan inte konkurrera med lika låga räntor som SEB, men istället så erbjuder de två stycken Platinum-kort med gratis årsavgift första året, värde 1 900 x 2 = 3 800 kr.

Ett Platinum-kort på Handelsbanken innebär:
  • Concierge Service dygnet runt var än du befinner dig
  • Priority Pass. Ger fritt inträde till VIP-lounger på flygplatser
  • Försäkrings- och trygghetspaket
  • Kundbonus på allt man handlar
  • Inbyggda rabatter
  • Exklusiva erbjudanden
För mig personligen så kan detta vara lite roligt att ha, men min sambo tyckter det verkar helt värdelöst. Då jag är ute och reser en del i mitt arbeta så har jag Guld-kort på Star Alliance så tillgång till louncherna har jag redan. Jag har även ett Amex Guld-kort privat där jag har försäkringar, bonus och poäng på det jag handlar. Concierge Service skulle naturligtvis vara roligt att ha, men handen på hjärtat, hur många gånger skulle jag utnyttja det? Skulle vara om man någon gång skulle vilja få tag i utsålda biljetter till någon konsert eller vilja in på nån nattklubb...men nää tror inte det.

Ni ser i tabellen nedan att skillnaden i kostnad efter tre år blir över 10 000 kr mellan SEB och Handelsbanken, då är det inte värt att få ett Concierge-kort gratis första året. Skillnaden mellan SEB och Länsförsäkringar är över 17 000 kr över en tre års period.

Så efter att ha räknat lite och övervägt detta så blir det SEB. Naturligtvis skulle jag kunna gå tillbaka till LF, vår nuvarande bank, och tala om för dem vad vi fått för erbjudanden. Men då de redan från början gett ett så pass dåligt erbjudande känns det bättre att bara tala om för dem hur de ligger till och att det inte är intressant för oss att fortsätta vara kunder. Det känns mycket bättre än att börja köpslå och pruta.

Här finns länken till Excel-mallen om det är någon som skulle vilja använda den:
Boräntor jämförelse

Lärdomen man kan dra av detta är att det fortfarande lönar sig att ta kontakt med några olika banker och förhandla när det är dags att lägga om lånen. Lycka till!


/Plutusson

3 kommentarer:

  1. Hej Plutusson,
    Tack att du dela med dig. Själv har jag en ränta på 3.56% på ca 850 tkr. Bunden ett år, är halv vägs genom den nu.

    Har några frågor till dig :)

    Tror du att man få bättre ränta om det handlar om större lån?

    Varför binder du halva på 2 år och halva på 3?

    Tycker du har fått mycket bra ränta. Kunde du få samma ränta om du hade bundet dig längre?

    Behövde du ha en skriftlig "vädering" som kostar 1000kr?

    /Tilo

    SvaraRadera
  2. Hej,

    räntan du blir erbjuden beror på flera faktorer, bl.a. storleken på lånet och hur återbetalnings-säker du anses vara. Desto högre risk banken ser i all ge dig lånet, desto högre ränta och tvärtom.
    Sedan måste man ha lite tur med tajmingen också, t.ex. om en bank vill öka den privata bolåne-kundstocken, då kan de under en kortare period ha "rea" på räntorna.

    Lägsta räntan får man idag om man binder på två år, men då det var en sådan liten skillnad mellan 2 års- och 3 års-räntan så beslutade jag mig för att dela upp lånet, på så vis får jag en lägre risk då ingen vet vad räntan kommer vara om t.ex. två år.

    Jag gjorde en värdering innan jag gick in i förhandlingen med bankerna (1 250 kr). Men tror inte det var något krav, mer som "bra att ha", du ökar ju även på din trovärdighet som kund om du är förberedd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag hade också gått till Handelsbanken och fick knappt någon rabatt från listpriset.

      Det var också ett krav att ha en utvärdering, både ursprungligen från SEB och SHB. Har nyligen pratat med en märklare från Swedbank däremot och hon lovade att jag inte skulle behöva det om jag kommer till Swedbank om ett halv år eftersom hon har varit här och gett en muntlig värdering.

      Radera