söndag 9 september 2012

Money Management och Stop loss


Idag harjag  varit in på min kapitalförsäkrings-depå och satt stop loss-nivåer på mina innehav. Även om jag ser innehaven som långsiktiga, under förutsättning att den rådande trenden håller i sig, så brukar jag använda mig av stop loss. Det gäller att skydda sitt kapital och undvika förluster, detta har jag lärt mig den hårda vägen. Med de stoppar jag satt nu kommer jag fortfarande att gå ur de flesta innehav med en vinst vilket känns skönt. Det är endast SEB där jag satt stoppen på samma kurs jag köpte in mig på, vilket kommer resultera i en plus-minus-noll-affär exklusive courtaget.

Tyvärr så kan jag hos Nordnet endast sätta en bevakning på mina stop loss fram till 19e oktober, jag hade velat haft bevakningen fram till årsskiftet. Nu får jag istället lägga in en påminnelse i min kalender så jag kommer ihåg att uppdatera. Egentligen borde Nordnet kunna erbjuda en sådan service, dvs att ett automatiskt mail alternativt sms skickas ut som påminner om att en bevakning etc. håller på att förfalla. Hur fungerar sådana tjänster hos andra nätmäklare? Vore tacksam för svar.

Genom att räkna ut vad utfallet kommer att bli per aktie och sedan summera ihop detta så får jag en tydlig bild av vad "worst case"-scenario kommer att bli, både i kronor räknat och i procent. I detta fall kommer jag att förlora cirka 40 kSEK räknat från fredagens slutkurser, men totalt göra en vinst på cirka 28 kSEK räknat från inköpskurserna. Detta innebär att min totala risk är 4,7 % (805 140 / 844 698). Observera att jag inte tar någon hänsyn till inköpsvärdet här, det viktiga är var stop lossen placeras i relation till nuvarande aktiekurs. Det viktiga är hur du skyddar ditt kapital och hanterar dina befintliga positioner, detta är Money Management. När och till vilken kurs du köpt dina aktier är någonting som tillhör det förgångna.
 
/Plutusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar