lördag 15 september 2012

Hur gjorde jag?

Fick en fråga ifrån Bobban: "hur gjorde du?" (ni kan läsa den längre ner under inlägget "Rapport från en miljonär"). Svaret blev så långt så jag gör ett eget inlägg av det istället.

Det är en väldigt bra fråga men även väldigt svårt att ge ett bra svar. Jag har tänkt en hel det på detta och utan att försöka låta alltför pretentiös så tror jag att det är sju faktorer som haft en avgörande betydelse för att jag haft en så pass hög avkastning på min portfölj:
  1. Först och främst så har jag haft väldigt mycket tur.
  2. Jag har haft en relativt bra löneutveckling under min arbetskarriär (i allafall hittills) så jag har kunnat spara undan mer än medelsvensson och ändå kunnat haft en bra tillvaro och kunnat unna mig och min familj både prylar och upplevelser.
  3. Jag är ekonomiskt lagd och betalar alltid mig själv först, jag köper inte konsumtionsartiklar på kredit/lån, jag förstår värdet av att ha en budget, jag vet vad ränta innebär och jag är så pass trygg i mig själv så jag behöver inte ha en massa statusprylar.
  4. Mellan år 2003 och 2007 gick börsen otroligt starkt.
  5. År 2008 var det en global nedgång, där jag också gjorde stora förluster. Men det var även här jag upptäckte nyttan av Money Management och sambandet mellan MA50 och MA200. När jag gick bakåt och tittade på historiska mönster (TA) och gjorde olika simuleringar i Excel så visade det sig att om jag applicerade MA50 och MA200 på OMXS30-indexet (läs mer om min strategi i tidigare inlägg) så skulle jag nå högst överavkastning i förhållande till den tid jag skulle behöva investera. Missförstå mig rätt här, mitt största fritidsintresse är aktiemarknaden men jag ville ändå ha en strategi som varken skulle behöva kräva för mycket av min tid, vara för komplicerad eller innebära en massa köp- och sälj-transaktioner.
  6. Utifrån denna strategi så började jag köpa aktier igen i maj 2009 när MA50 bröt MA200 underifrån. Jag sålde inte förrän i mitten på juli 2011 när MA50 bröt MA200 ovanifrån. Även under denna tid så gick börsen otroligt starkt i över ett års tid.
  7. Den första augusti år 2011 gick MA200 från positiv till negativ och precis den dagen köpte jag XACT Bear för nästan hela mitt innehav (min bästa affär hittills).
Källa: HittaKursvinnare

Tyvärr så har börsen varit väldigt skakig sedan dess, och är det fortfarande, så jag är inte längre lika säker på att min strategi håller måttet. Arbetet med att ta fram en ny strategi är någonting som tar upp mycket av min tid numera. För mig passar det bra att kombinera både TA och FA, men jag kanske kommer bli en mer präglad värdeinvesterare i framtiden, främst pga två orsaker:
  1. Vi har fått en börs som styrs allt mer av politiska beslut.
  2. Desto högre portföljvärde desto lägre riskvilja.
Men jag får återkomma till detta i framtida inlägg.

/Plutusson

5 kommentarer:

  1. Dividend investing Vs Trading

    Tack Plutusson,

    Var kan man läsa mera om MA50 / 200?

    Jag tycker att det du beskriva är det största argument mot dividend strategi. Eller att ha en oflexibel strategi över huvudtaget.

    Dividend strategi svaghet är att det ta så jäkla lång tid! Utdelningstrategi fördel är att den är lätt och säkra och passa folk som är unga eller har redan kapital som man förtsätter bygga på utan att tänka för mycket.

    Men man är illa ute om man både har börjat sent i livet och inte ha så mycket kapital.

    Och där är fällan. I att man försöka få hem snabba pengar utsätta man sig för riska och bli ännu fattigare än när man började.

    Jag tänkte att ha en säkra utdelnings strategi när jag började mina aktie köp men ändå köpte några "dumma" aktier som SKF och Boliden. Vilken tur jag köpte dem ser jag nu, men till alldeles för lite belopp. Jag köpte även 400st i SAS för att få 10% rabatt på flyggbiljetter, och SAS är nu upp 40% från när jag köpte.

    Jag tycker kanske att "riskfyllda" satsningar inte är så riskabla om man vet vad man gör, som du kunde med din MA hit och FA dit :)

    Typ nu har vi en Bull marknad. Frågan är nu vad gör man i en sådan läge? Köpa säkra aktier för att det är för sent att rida vågen eller köpa man XACT Bull? Vad säga MA200 nu? Det är väl bara att lära sig och då kan man kanske göra bättre satsningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Använd Yahoo finance till att börja med om du ska kolla MA 50/200. Här är en länk. http://finance.yahoo.com/echarts?s=%5EOMXSPI#symbol=%5Eomxspi;range=ytd;compare=;indicator=ema(50,200)+volume;charttype=area;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off;source=undefined;

      /Andreas

      Radera
    2. Tack Andreas. Dumt att intällningen inte sparas när jag lägger den i min yahoo portfölj bara.

      Ser ut som man borde har köpt en sådan XACT Bull långt tillbaks i Augusti.

      Å andra sidan tror jag har en sådan redan. Min bankman sålde mig något SB grej och så att den hade hävstäng mot OMX och att den skulle gå upp dubbel så mycket eller mer, men ner lika mycket. Tror den har en löptid också. Förstod mig inte på den när jag köpt den. Men det var typ i Apr som jag köpte den! Den har förtfarande inte gått över priset som när jag köpte den.

      Radera
    3. Alla hävstångsprodukter har ju en kostnad inbyggd (hävstången är ju genom ett lån av pengar), så ligger börsen stilla så går hävstångsprodukten minus. Lurigt det där om man inte har koll på vad man köper.

      Radera
    4. Japp, kunde så lite då och allt jag gjorde blev bara skit av då tänkte jag att det var dags att lita på min bankman.

      I alla fall, just kollat upp det och tror det är ganska bra. Löptiden är 5 år och utbetalningen är ökning x 1,75. Känns lite som om man köpa Avanza Zero och vänta i 5 år men "vinsten" öka med 75%. Efter 5 år måste den väl ha gått upp! Skrev om den i min nya blogg :)

      Radera