måndag 11 mars 2013

FA- och TA-analys av bolagen på Large Cap

I måndags förra veckan började jag gå igenom samtliga bolag på Large Cap för att få en bättre överblick över vad som ser köpvärt ut för tillfället. Jag analyserade först bolagen utifrån ett tekniskt perspektiv: trendkanaler, medelvärden, stöd/motstånd, historiska nivåer och hur kraftiga eventuella rörelser varit den senaste tiden.

Sedan gick jag över till ett fundamentalt perspektiv och tittade på P/E, direktavkastning, antal vinstår i följd och antal utdelningsår i följd.

Naturligtvis blir dessa jämförelser och analyser väldigt subjektiva och ni kanske har en helt annan syn på om ett bolags P/E-tal är högt eller lågt för tillfället. Men jag tänkte ändå att jag kan dela med mig av min analys så får ni ta det för vad det är.

Enligt min analys så är det endast sju bolag som ser köpvärda ut för tillfället, d.v.s. som får godkänt ur både ett tekniskt och ett fundamentalt perspektiv.
  • Atlas Copco
  • Atrium Ljungberg
  • Autoliv
  • Axfood
  • Holmen
  • Peab
  • Tieto Coproration



/Plutusson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar