torsdag 31 december 2020

Finansiell årskrönika 2020

Efter ett annorlunda och turbulent år är det dags att försöka göra en summering och årsslut. Det har varit ett bra år och även om jag varken är aktiv på Twitter eller bloggar så läser jag mycket och lägger en hel del tid på aktier.

Efter en stark inledning på året i januari och februari, så kom monster-raset i mars. Från att ha legat +12% så var jag plötsligt -23%. Efter inledande panik så bestämde jag mig för att inte sälja av och ligga likvid, utan istället allokera om i mina innehav och istället satsa på aktier vars företag har en digital strategi och distributionsmodell samt företag som bör gynnas av pandemin.

Ut åkte Volvo, Investor, Balder. SHB m.fl och istället köpte jag på mig Netflix, Storytel, Match, Nvidia och Spotify. Detta visade sig vara rätt tänkt och även om jag inte prickat in några bottnar så har denna omallokering varit helt rätt och året slutar för mig på +46% eller +1 554 KSEK totalt för alla portföljer.


Huvudportföljen

Jag har min huvudportfölj i Nordnet, denna landar på +37% eller +840 KSEK. Värdet är i dagsläget 3 114 KSEK.


För närvarande är detta innehaven:


Lägger även in mitt sparande i IPS här som jag också har i Nordnet. Denna portfölj är enbart värd 314 KSEK men har avkastat +64% i år. Har två fonder här: TIN Ny Teknik samt Swedbank Robur Ny Teknik.

Har dessutom 82 KSEK i ett vinstandelsprogram från min arbetsgivare, 82 KSEK.

Totalt utgör dessa tre ett värde av 3 510 KSEK och har gett en avkastning under året på 37% eller +948 KSEK. Detta ger en CAGR på 20% sedan 2010 och CAGR på 19% rullande 5 år. Det som drar ner det mycket i närtid är år 2018 som slutade på -12%.


Husportföljen

Denna portfölj har avkastat +60% eller +357 KSEK. Största bidragare är Evo samt Bitcoin.



Barnens portfölj

Detta är den portfölj som gått bäst, beror på att här har jag den största volatila risken med pga en lång tidshorisont. Störst bidragande orsaker till denna uppgång är Bitcoin, Evo samt TIN Ny Teknik.

+87% eller +254 KSEK.


Pensionssparande

Totalt 4,5 MSEK fördelat på

  • Allmän pension 1,6 MSEK
  • Tjänstepensionen uppgår till 2,9 MSEK

 

Milstolpar

1. Första gången min avkastning på börsen passerar en miljon, totalt 1 554 KSEK eller 46%. Totala värdet som jag har investerat nu är cirka 4,9 MSEK. Slår man ut avkastningen per månad så landar det på 130 KSEK/månad.

2. Har även nått en finansiell milstolpe inom mitt förvärvsarbete, var nämligen första gången jag passerade brutto-årsinkomst på över en miljon, närmare 1 080 KSEK. Efter skatt får jag behålla 635 KSEK, dvs 53 KSEK/månad. En bra inkomst även om den inte kan mäta sig med avkastningen på börsen.

3. En tredje milstolpe är egentligen bara en summering av de två första: I och med detta har min totala nettoinkomst för året passerat två miljoner: 2 190 KSEK.

 


 

Reflektioner

1. En första reflektion är att min huvudportfölj, och den som jag lägger absolut mest tid på att förvalta, är den som avkastat sämst i år. En lärdom är att sluta göra så många förändringar, inte försöka tima marknaden och inte hoppa mellan olika innehav i så stor utsträckning som jag gjort. Samtidigt så är detta lätt att säga när allt går upp och när index och världens börsen börjar gå ner är jag snabb att trycka på sälj-kappen. Något som är negativt då den totala utvecklingen går upp, men positivt den dag vi får en långvarigt nedgång. Prio 1 är alltid att bevara kapitalet.

2. Har fått upp ögonen för ”tech”-bolag sent, antagligen för att jag varit med sedan IT-kraschen. Dock så tror jag att dessa kommer även fortsättningsvis överprestera många andra mer traditionella branschen pga. den skalbara affärsmodellen. Digitala tjänster får en allt större andel av budget och en allt större impact i både privatpersoners och organisationers dagliga liv. Med de relativt höga värderingar som råder samt riskerna i en hög förvärvstakt kommer det vara en volatil resa i närtid, här tror jag det är viktigt att våga zooma ut och se över en längre tidshorisont.

3. Jag är inte en person som plöjer massa bolagsrapporter och analyserar företags resultat- och balans-räkningar eller cash flow-analyser. Jag använder mig av screenar samt läser och lär mig av Twitter- och blogg-profiler. Utifrån detta gör jag en egen analys om vad jag  tror om företaget, värderingen och pristrenden. Inga komplicerade saker och enbart genom att ta rygg på duktiga personer du ser upp till så har du ett övertag genom att du då kanske har en korg med tjugo spännande och förhoppningsvis välanalyserade bolag som du själv kan dyka ner i och skapa din egen uppfattning.
På grund av denna approach är jag inte bekväm med att ha en alltför koncentrerad portfölj, jag kan helt enkelt mina bolag för dåligt för att våga ha tex 4-5 innehav. För tillfället ligger jag på ungefär 10-15 olika innehav och det känns som en bra risk/reward för mig.

4. Har lekt med tanken att säga upp mig från jobbet och vara mer aktiv på börsen. Inte bli day-trader utan mer en momentum/swing-trading-stragegi. Har kommit fram till att detta antagligen inte skulle fungera för mig. Jag försökt lite men tröttnar fort och har inte den rätta disciplinen för att tex gå igenom en bevakningslista på 50 aktier en gång per dag. Även om detta i sig inte skulle ta särskilt lång tid i anspråk och säkerligen skulle vara värt det om jag skulle slå ut avkastningen per spenderad timme. Är helt enkelt inte redo för någonting sådant ännu. Dessutom är det en mycket större risk jämfört med att vara tjänsteman och få sin månadslön samt pensionsinsättningar utbetalda varje månad i stort sett oberoende av hur marknaden, företaget eller min egen prestation ser ut. Ett mellansteg skulle istället vara att skruva ner arbetstiden, ta det lite lugnare, inte ha samma strävan efter att göra karriär. Något som jag mentalt redan har börjat göra. Har helt enkelt svårt att prestera på topp och vara hungrig när lönen från arbetsgivaren blir en allt mindre del av totala inkomsten för varje år. Dock så vill jag fortfarande ha någonting meningsfullt att göra, ha kollegor och vara ute och resa över hela världen samt träffa folk.

En annan fördel med att vara anställd och ha en fast inkomst är när det kommer till att få banklån beviljade, går säkert att få till en lösning via private banking etc men är inte okomplicerat. Kanske fortsätter att vara löneslav tills barnen fått lån till ett första boende.

5. Målet om att vara ekonomisk fri vid 50 ligger fortfarande fast. Mitt mål är att avkasta 15% över tid och med en CAGR på ca 20 känns det som en fullt realistisk plan. Nio år kvar nu..








5 kommentarer:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
    1) Love Spells
    2) lösning och botemedel mot all sjukdom
    3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
    4) Äktenskapstavlar
    5) Graviditetsförtrollning
    6) Breakup Spells
    7) Döden
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) vill tillfredsställa din älskare
    10) Lotteri
    Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
    via {drogunduspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera
  2. Do you need Personal Finance?
    Business Cash Finance?
    Unsecured Finance
    Fast and Simple Finance?
    Quick Application Process?
    Finance. Services Rendered include,
    *Debt Consolidation Finance
    *Business Finance Services
    *Personal Finance services Help
    contact us today and get the best lending service
    personal cash business cash just email us below
    Contact Us: financialserviceoffer876@gmail.com
    call or add us on what's app +918929509036

    SvaraRadera
  3. Utmärkt och fantastisk service om hur du får tillbaka ditt ex.
    För vem det kan beröra, mitt namn är Lana Johannes och jag uppskattade verkligen hur den store DR ISIKOLO använde sin intuitiva vägledning och färdigheter som livscoach och sin empati också för att föra tillbaka min själsfrände till mig. För 100 procent av gratis riktiga synska, konsultera för att få tillbaka ditt ex och lösa alla dina allmänna problem eller problem. Min partner lämnade mig på grund av oändliga bråk och gräl och jag var förkrossad i månader och fick tillbaka min lycka när jag kontaktade honom. Den enda DR ISIKOLO The Great är den enda som kan hjälpa dig. Han löste mitt problem åt mig. Han tog tillbaka mitt ex inom 48 timmar efter samråd och starkt, vår kärlek och lycka har återställts. Kom i kontakt med The Great DR ISIKOLO Email: du kan kontakta Dr Isikolo email: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +23481333261196

    SvaraRadera
  4. HUR JAG FÅTT TILLBAKA MIN EX-PARTNER TILL MIG
    Detta vittnesbörd är en sann historia och jag heter Monika Simun. Hur jag kom i kontakt med DR ISIKOLO var också genom ett vittnesbörd skrivet om honom och jag har också stött på många vittnesmål om hur han har hjälpt andra med deras liv. Att komma tillbaka med ett ex är en av de mest inre känslan som många människor skulle älska att uppleva, särskilt eftersom dessa minnen med vårt ex alltid grumlar vårt sinne när någon annan gör några av de saker som vårt ex brukade göra. Jag var ensamstående förälder i nästan 3 år och även om min före detta man var långt borta från mina barn önskar jag fortfarande att han en dag kommer tillbaka till mig. Den här trolldomsläkaren jag stötte på, känd som DR ISIKOLO, hjälpte mig med mina önskemål och jag är glad att kunna säga att jag är tillbaka med min före detta make och jag är mycket glad att dela vittnesbördet med alla så att de också kan träffa denna DR ISIKOLO och lösa deras problem. Jag vet inte vad andra kan känna om att få sitt ex tillbaka i sitt liv men jag vet alltid att det finns en välsignelse i förklädnad med bara en enda återkoppling med ett ex. Om du vill komma tillbaka med ditt ex, kontakta denna fantastiska DR ISIKOLO på hans WhatsApp +2348133261196 eller e-post: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Jag är Ivanka Fabijan från Stockholm, jag vill dela ett vittnesbörd om mitt liv för alla. Jag var gift med min man Amos Fabijan, jag älskar honom så mycket att vi har varit gifta de senaste 8 åren nu med två barn. när han åkte på semester till Finland menade han en dam som hette Mary, han berättade att han inte längre är intresserad av äktenskapet längre. Jag var så förvirrad och sökte hjälp och min vän sa åt mig att kontakta Dr Isikolo för hjälp. Jag kontaktade honom för att hjälpa mig att få tillbaka min man och han bad mig att inte oroa mig för att hans förfäders gudar kommer att kämpa för mig. Han sa till mig efter två dagar att han skulle återförena mig och min man. Efter två dagar ringde min man och berättade att han kommer tillbaka för att uppsöka saker med mig, jag blev förvånad när jag såg honom och han började gråta om förlåtelse. Just nu är jag den lyckligaste kvinnan på jorden för vad den här fantastiska trollformaren gjorde för mig och min man, du kan kontakta Dr Isikolos e-post: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera